...
امروز یکشنبه 5 خرداد 1398

عفونت لثه

از 1 کاربر

عفونت لثه یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های لثه است که باید فوراً به آن رسیدگی شود. بیماری پریودنتال، نامی رسمی برای بیماری‌های لثه است. عفونت لثه یکی از انواع بیماری پریودنتال است که در طی آن التهاب لثه نیز ایجاد می‌شود. عفونت لثه ممکن است سال‌های سال بدون درد، همراه با شما باشد و شما متوجه آن نشوید. این عفونت به طور مداوم از طریق خون به اندام‌های دیگر بدن انتقال پیدا می‌کند و مشکلاتی در سلامتی بدن ایجاد می‌کند. عفونت لثه را جدی بگیرید چرا که تعداد زیادی از بیماری‌های قلبی از طریق عفونت مزمن لثه، ایجاد می‌شوند.

چرا به عفونت لثه مبتلا می‌شویم؟

عفونت لثه در بسیاری از موارد به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان ایجاد می‌شود. این بیماری در بزرگ‌سالان بیشتر از کودکان رخ می‌دهد. در برخی موارد عفونت دندان‌ها منجر به عفونت لثه و پیشروی آن می‌شود. اگر از درد دندان که به طور مداوم ایجاد می‌شود و زندگی شما را مختل کرده است، رنج می‌برید، باید نگران ابتلا به عفونت لثه هم باشید. عفونت دندان‌ها در انتهای ریشه دندان‌ها ایجاد می‌شود و عصب‌های دندانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رفته رفته این عفونت در بخش‌های دیگر لثه پخش می‌شود و بیماری عفونت لثه را پدید می‌آورد. این بیماری در افراد سیگاری بیشتر دیده می‌شود.

چرا بهداشت دهان در کاهش ابتلا به عفونت لثه مهم است؟

باکتری‌های دهان به طور معمول، مواد غذایی را تجزیه می‌کنند. تجزیه کربوهیدرات‌ها و قندها، منجر به اسیدی شدن دهان می‌شود. پلاک‌ها و جرم‌های دندانی بعد از تجزیه باکتری‌ها به وجود می‌آید. اگر این پلاک‌ها به صورت روزانه از روی دندان‌ها برداشته نشوند، در بخش اتصال دندان و لثه قرار می‌گیرند و به‌مرور زمان باعث افت لثه و التهاب آن می‌شوند. باکتری‌هایی که درون لثه راه پیدا کردند، به سرعت رشد می‌کنند و عفونت لثه را پدید می‌آورند. از این رو بهداشت دهان و از بین بردن جرم و پلاک‌های دندانی، کار بسیار مهمی است که باید روزانه انجام شود.

عفونت لثه را جدی بگیرید

از آن جایی که دندان‌ها بر روی لثه و استخوان داخل لثه ثابت شده‌اند، هر گونه خطری برای لثه، منجر به از بین رفتن دندان‌ها و آسیب به آن‌ها می‌شود. اگر به عفونت لثه مبتلا شده‌اید، فوراً به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از ابتلای بخش‌های دیگر پیشگیری کنید و عفونت لثه خود را درمان کنید.

علائم عفونت لثه

زمانی که فردی به عفونت لثه مبتلا می‌شود، اولین علائمی که مشاهده می‌کند، درد در ناحیه لثه و دندان است. شاید ابتدا گمان کنید که دندانتان آسیب دیده است اما اگر این درد همراه با تورم و قرمزی لثه باشد، شک نکنید به عفونت لثه مبتلا شده‌اید. افرادی که به عفونت لثه مبتلا می‌شوند، در هنگام جویدن احساس درد می‌کنند. یکی دیگر از علائم آشکار عفونت لثه، بوی بد دهان است که با مسواک زدن و استفاده از محلول‌های شستشوی دهان هم از بین نمی‌رود.

درمان‌های خانگی عفونت لثه

در ابتدا باید بدانید که مراجعه شما به دندان‌پزشک اولویت دارد و بهتر است سر خود اقدام به خود درمانی نکنید اما راهکارهایی وجود دارد که در کنار تجویز پزشک، می تواند روند درمانی شما را تسریع بخشد. در درمان‌های خانگی هم نباید زیاده روی کنید. در ادامه درمان‌های خانگی مفید برای عفونت لثه را مشاهده کنید.

• گیاه مریم گلی را به مدت ده دقیقه در آب جوشیده دم کنید. سپس آن را در دهان بچرخانید. پنج بار در روز و هر بار حدود دو دقیقه این کار را انجام دهید. نوشیدن دم‌نوش مریم گلی بلامانع است اما طعم آن، احتمالاً مورد پسندتان نباشد.
  • سیر در از بین بردن باکتری‌ها بسیار قدرتمند است. روزانه حداقل سه حبه سیر را رنده کنید و همراه با آب بنوشید.
  • آب لیموی تازه نیز در درمان عفونت لثه بسیار مفید است. می‌توانید آب‌لیموی تازه را با عصاره گل رز ترکیب کنید و یا همراه با عسل بنوشید. ترکیبات آب‌لیمو را می‌توانید در دهان بچرخانید و سپس محتویات را از دهان خارج کنید. این کار به رفع بوی بد دهان کمک خواهد کرد.
عنوان نظر :
نام شما :